Wyszukiwarka FAST, a MOSS 2007


Wielu z Was pewnie zwróciło uwagę na nową wyszukiwarkę Bing (bing.com). Jej premiera była dość głośna. Ja jednak dowiedziałem się o innym ciekawym projekcie kupionym przez Microsoft (Zbyszek dziękuję za informację) – też związanym z wyszukiwaniem. 25 kwietnia 2008 firma Microsoft kupiła firmę “FAST Search & Transfer” (patrz https://www.microsoft.com/enterprisesearch/en/us/fast-customer.aspx). Przyznaje, że nie znałem wcześniej tego rozwiązania. Zwrócił mi na nie uwagę Zbyszek z Microsoft.

Co w tym rozwiązaniu jest ciekawego, innego niż dotychczas widziałem w różnych wyszukiwarkach (w tym w wyszukiwarce dostępnej w MOSS 2007)? To, że Fast w sposób inteligentny rozpoznaje treść, taguje wyrażenie niezależnie od ich pozycji w tekście i rozpoznaje kontekst w jakim one występują.

Jak to działa? Popatrzmy na przykładzie. Wyszukiwarka Fast zaimplementowana jest na portalu gazeta.pl

Spróbuje wpisać w wyszukiwarce interesujące Ciebie zagadnienie.

Ja wpisałem “Bill Gates” i wybrałem wyszukiwanie w Gazeta.pl. Dostałem wyniki wyszukiwania. W lewej części ekranu zobaczyłem różne kategorie związane z zadanym pytaniem. Fast przypisał inteligentnie różne strony do różnych kategorii. Mnie zainteresowała kategoria Ludzie. Zastanowiłem się co ma wspólnego Bill Gates ze Stevem Jobsem Więc kliknąłem pozycję “Steve Jobs”.

Zwróć uwagę, że Fast był w stanie rozpoznać, że Bill Gates i Steve Jobs to ludzie – przypisał ich do właściwej kategorii. Również patrząc np, na kategorie Firmy zobaczysz tam prawidłowo rozpoznanie nazwy firm, a nie np. nazwy miast

Dostałem zawężone wyniki wyszukiwania, jak na rysunku poniżej.

Teraz zaznaczę w sekcji “Firmy” firmę Google (skąd Fast wiedział, że Google to firma a nie np. nazwa konia arabskiego szejka?). Ponieważ interesują mnie co mają  wspólnego ludzi Bill Gates, Steve Jobs, firma Google i …… Michael Schumacher więc zaznaczyłem również tego ostatniego. A to wyniki, które otrzymałem.

Jak widzicie, Fast potrafi więc znakomicie wyszukiwać dane nie ustrukturyzowane. Jakie to ma znaczenie. Popatrzcie na to, co w tej chwili jest dostępne np.w serwisie Allegro (z tego co wiem nie używają oni wyszukiwarki Fast). Jeżeli chcesz np. odnaleźć konkretny model aparatu np,. Canon 40D, to osoba chcąca wyszukać taki aparat musi wpisać właściwe wartości do właściwych pól (do tych samych pól musi wpisać te wartości osoba sprzedająca produkt). Jeżeli będą one wpisane do złych pól, nie znajdziesz tego aparatu. Fast potrafiłby znaleźć wszystkie oferty sprzedaży aparatu Canon 40D, przy czym nie miało by znaczenia, jak (w jakiej postaci) takie dane były wprowadzone na stronę. Podobnie gdybyś chciał kupić np. samochód Toyota Corolla Verso, z klimatyzacją, automatyczną skrzynią biegów i silnikiem 1,8, benzyna, to klasyczna wyszukiwarka musiałaby mieć te dane wpisane w odpowiednie, ustrukturyzowane pola. Fast poradziły sobie, nawet gdyby opis tego samochodu był wpisany w praktycznie dowolny sposób, bez konieczności mozolnego wypełniania formularzy.

Podoba mi się 🙂

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii MOSS. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s